21.7.14

Dos poemes inspirats en Auden



L'estiu de l'any passat, els amics de Papers de Versàlia em convidaven a participar en el volum núm. IV de Quaderns de Versàlia que volien dedicar al poeta W.H. Auden.
Així, em vaig passar uns quants dies rellegint la seva obra poètica, buscant alguns articles que en parlessin... I uns mesos després entregava dos poemes que s'arribarien a publicar en el volum que van presentar el passat mes de juny.

Com que es tracta d'una col·laboració que em va fer molta il·lusió, i com que enguany el blog fa deu anys en funcionament i em mereixo una mica d'autobombo (o així m'agradaria), els reprodueixo a continuació. (Els habituals, ja sabeu que això no és un costum: més aviat m'agrada parlar del que fan els altres, molt més interessant i ben fet que les meves coses.)




NO SOM OCELLS

Consider this and in our time
As the hawk sees it or the helmeted airman.
W.H. AUDEN, "Consider this"

Envejant l'ull d'àliga de Hardy,
Auden sobrevola la vida i se'n distancia
durant la joventut. Però amb els anys
i el devessall de desenganys
que li solquen els rials
gravats al seu rostre
de pedra calcària
("flonja com la humanitat,
tant l'una com l'altra han d'alterar-se"),
la paraula li amargueja als intestins,
relaxa la musculatura del verb,
s'endinsa en el ramblejar dels subsòls.
I en el contrast intueixo, amb ell,
l'ombra cansada de veu molsosa
que l'acompanya a ras de terra.
I ens en congratulem.
Perquè si haguéssim de ser com els ocells,
ja fa temps que tindríem ales.



LA LLUM D'ARGENT D'UN VERS

Fondly I ponder You all
without you I couldn't have managed
even my weakest of lines.
W.H. AUDEN, "A thanksgiving"

La llum d'argent d'un vers
nocturn, xiuxiuejat
per la veu que et retorna
en els versos encesos
d'un antic patriarca
(Maragall, Verdaguer,
Carner, Espriu, Vinyoli...)
reverbera en la fosca,
molt més que el pleniluni
roent del primer bes,
i gesta el gust micròbic
de fer pouar la pensa.
El bes és la vivència
que el sentiment mereix
algun cop a la vida,
però que en dos s'enclaustra.
El reguerol de tinta,
en canvi, atent, desvetlla
el verb, que si disposa
d'eco i forta empenta,
promiscu, s'avindrà
a fer amb tothom l'amor.     

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.