Hores esgarrapades en vers


Ara que el volum de feina m’escura les hores del dia i no puc prendre-li’n gaires a la nit perquè un refredat ha declarat la guerra als meus anticossos, deixo les novel·les pendents (ai, Mishima! ai, Mira! ai, Flaubert!) i torno a les urpades poètiques, als glopets encesos de versos. El fet que es puguin llegir de forma més o menys ràpida i diverses vegades, converteix els meus escassos moments de lectura en petites porcions de reflexió: mentre que llegir una novel·la és com passar unes vacances banyant-se al costat del mar, la immersió en la poesia és una capbussada a la piscina, amb massatge i banys de vapor inclosos.
Com que hi ha massa per llegir i massa pocs diners per gastar, sovint m’acosto a les biblioteques per abastir-me de material poètic. Aprofito per retrocedir en el temps a la recerca del que considero lectures indispensables, de les que tothom parla però que mai he llegit, ja sigui per mandra, oblit o desconeixement. Aquest cop ensopego amb Stéphane Mallarmé i Dylan Thomas. Varietat de llengües, d’estils, de propostes. Del francès agafo Vint-i-cinc poemes, el millor exemple del que entenc per antologia: breu i concisa. Un greatest hits literari, vaja. M’aclaparen les antologies exhaustives, temàtiques o geogràfiques, que t’ofereixen massa material on perdre’s. En canvi, aquest llibret editat per Quaderns Crema el 1986 és una selecció feta pel mateix traductor, Josep Navarro Santaeulàlia, també autor del pròleg, un text breu que situa el lector al bell mig dels conceptes poètics mallarmeans.
De moment, em quedo amb “Primavera” i el seu inici abassegador: “El malaltís abril ha expulsat tristament / L’Hivern, el temps de l’art i de la lucidesa, / I dins meu als designis d’una sang amb peresa / S’estira la impotencia en llarg badallament.” Em ballen pel cap unes quantes coses, no només pel que fa a Mallarmé, també respecte als corrents poètics del segle XX, dels quals alguna responsabilitat té aquest senyor. Us emplaço als dies vinents per seguir-ne parlant. Work in Progress.

Comentaris