"Una lectora poc corrent", d'Alan Bennett


Em considero republicà i antimonàrquic, i no suporto tota aquella genteta que fa la gara-gara als personatges de la més alta i rància aristocràcia en situacions que responen més a campanyes publicitàries orquestrades que no pas a la realitat. Allò que a l'Espanya borbònica es resumeix en afecte i proximitat: “es muy campechano”. Per això em vaig mirar amb un cert recel el llibret (cent pàgines) d'Alan Bennett quan el Pare Noël me'l va portar per Nadal. Confio en el criteri de qui me'l va regalar, així que em vaig deixar convèncer. En un parell de dies me l'he endrapat. I si bé la protagonista, la Reina d'Anglaterra, se't fa més propera pel sentit de l'humor i la bona escriptura (àgil, esmolada, precisa), Bennett reserva al lector més escèptic una gran sorpresa per al final, la culminació del procés d'humanització de Sa Majestat.


En el fons,
Una lectora poc corrent és un homenatge sentit i intel·ligent al plaer de la lectura, i de passada una crítica a certs comportaments humans (l'exercici del poder, les arbitrarietats socials) que comporten cerimonialitats absurdes i l'allunyament de l'individu respecte a la societat. Un aïllament basat en l'exageració de les virtuts i en la negació dels vicis i defectes, possiblement allò que ens faci més humans i, per tant, més mereixedors de la comprensió, del perdó i de les segones oportunitats, així com més honestos davant de nosaltres mateixos.

Comentaris

  1. Hola David. Jo també vaig endrapar aquest llibre. Era divertit imaginar què passaria si la Reina d'Anglaterra deixa totes les seves tasques monàrquiques per la lectura. Realment poques coses hi ha com un bon llibre que et transporta a llocs i històries
    fantàstiques.

    Salutacions cordials.

    ResponElimina
  2. Anònim4:18 p. m.

    Hola,
    et trobo molt generós en el comentari d´aquest llibre. Presenta un fet poc habitual, i un descobriment pel plaer de la lectura, però aquí es queda, explicat de manera correcta.
    Imma

    ResponElimina
  3. Jo me'l llegiré aviat i crec que m'agradarà força.

    ResponElimina
  4. A mi em va fer passar una bona estona. Té un humor molt i molt fi. Reconec que el tema monarquic em posava els pèls de punta... però mira em va caure simpàtica i tot!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada