Monstres


Ja fa temps que el concepte de monstre ha passat d’una figuració de les pors humanes o de la pròpia part fosca i reprimida (cas del doctor Jekyll i Mr. Hyde) a una simbolització de l’individu rebutjat per la societat, inadaptat, incomprès a causa d’algun element que trenca el concepte arbitrari de normalitat.
El Romanticisme es va encarregar d’atorgar-li aquesta visió malditista de la teoria de l’individu humanista: l’ésser humà creix quan es defineix a si mateix allunyant-se del ramat. Però això també implica el rebuig, fins la burla, de tots ells. Només cal recordar “L’albatros” de Baudelaire, o un petit poema en prosa, també seu, dels que m’estic llegint aquests dies anomenat “El vell saltimbanqui”:
“Acabo de veure la imatge del vell home de lletres que ha sobreviscut a la generació de la qual en va ser la brillant distracció; del vell poeta sense amics, sense familia, sense fills, degradat per la seva misèria i per la ingratitud pública, i en la barraca del qual el món oblidadís ja no hi vol entrar!”
El meu germà em va regalar per reis Tim Burton por Tim Burton, una entretingudíssima autobiografía, pel·lícula a pel·lícula, d’aquesta rara avis del cinema que es mou a contracorrent precisament en el pitjor dels llocs per a algú de la seva condició, els grans estudis de Hollywood, tot seguint una premisa ben clara: “Recuerdo que fui a una escuela de arte y tenía que dibujar del natural, y era una verdadera lucha. En vez de animarte a que te expreses y a dibujar como cuando eras un niño, se rigen por las regles de la sociedad. Te dicen: “No, no, no. No puedes dibujar así. Tienes que dibujar así”. Recuerdo un día que me sentía muy frustrado, porque me encanta dibujar pero en realidad no lo hago muy bien. Pero un día algo hizo “clic” en mi cerebro. Estaba dibujando y pensé: “Joder, no me importa si sé dibujar o no. Me gusta y ya está”. Y juro por Dios que, de un segundo para otro, sentí una libertad que no había tenido antes. A partir de ese momento, no me importó si no podía hacer que la figura humana se pareciera a la figura humana. No me importó si le gustaba a la gente. Fue una sensación de libertad casi como producida por las drogas. Y lucho contra eso cada día, contra la persona que te dice: “No puedes hacer eso. No tiene sentido”. Cada día es una pelea. Es cuestión de tratar de mantener un mínimo de libertad”.

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