"Days of being wild" (1991), de Wong Kar Wai



Els personatges de Days of being wild són ombres que es passegen pel Shanghai dels anys 60 rebutjats per l'amor. Dues dones rebutjades pel mateix home, que a la vegada se sent perdut perquè la seva mare el va donar en adopció només néixer, un policia que s'enamora d'una de les dues dones però que no es veu correspost... Més enllà de les seves vides grises i mediocres, tots ells lluiten per ser correspostos, per deslliurar-se de la solitud, per estimar i ser estimats: al capdavall, la resta no importa, la resta (el treball, les petites distraccions) perd pes davant d'aquesta evidència. Hem nascut per estimar i per ser estimats. La resta només és literatura, com va dir aquell.

Les obsessions del cineasta Wong Kar Wai (que reprendrà en títols posteriors, In the mood for love i 2046) ja són presents en el seu segon film, del 1991. Ara, DeA Planeta l'edita en DVD (juntament amb el seu primer títol, As tears go by), en una còpia força malmesa en els seus primers minuts. Però l'interès del film radica sobretot en veure com un autor es gesta en els seus inicis: potser el seu ritme és excessivament lent i la càmera del seu col·laborador Christopher Doyle no es mou amb la llibertat i l'experimentalisme dels darrers anys, però WKW ja destaca aquí per dos dels elements més preuats del seu cinema: el guió (amb l'ús de les seves habituals i encertades metàfores, en aquest cas la imatge a l'ocell que fins la mort es manté envolat i que simbolitza el fugisser protagonista) i el treball amb els actors (Andy Lau, Maggie Cheung i Leslie Chung, reproduint amb encert allò que el director espera d'ells, aquells tipus de personatges que poblen el seu cinema amb la gravetat que els dóna saber-se tan poc importants, però a la vegada tan tràgics).

Comentaris